torsdag 28 juni 2007

Norsk humor

Man kan fråga sig varför min vår 2007 i mångt och mycket har gått i den norska humorns tecken. Ända sen jag upptäckte att To trøtte typer fanns på Youtube, har jag i prioncip varit oförmögen att skratta åt något annat än norsk humor-tv.

En anledning till min fascination kan vara det norska språket i sig. Det innehar ju en viss inneboende humorism, samt ger rika tillfällen att anta en självförhärligande attityd och höja mitt eget språköra till skyarna, eftersom förvånansvärt många svenskar tydligen har svårt att flörstå norska. Sen ligger det ju en glädje i att forska sig fram till något annat än de sedvanliga svenska och angloamerikanska humorproduktionerna som svensk tv så totalt inriktar sig mot.

Hursomhelst, Mina nya favoriter Harald Eia och Bård Tufte Johansen tornar upp sig som verkliga komik-giganter, särskilt i jämförelse med de krumma approximeringar som utger sig för att vara humor på svensk tv i dagsläget. Eia/Tufte Johansen-produktioner som Åpen post, Uti vår hage och Team Antonsen har en idémässig vitalitet och spattig crazystämning som jag verkligen saknar inom svensk humor. De förmår verkligen förena intelligens med ren jönsighet, utan att krampaktigt mjölka de sista sura dropparna ur black comedy-traditionen som de svenska kalkonkadavren Kvarteret Skatan och Hjälp. Sådant beteende förmår jag bara inte respektera.

Jag upplever det som att norrmännen är beredda att gå den där extra milen och inte fastna i det formeltänkande som kan anas i bakgrunden av så mycken svensk humor. Denna sketch bygger t.ex. på en i själva verket ganska vissen premiss, men själva leveransen är rolig i sig, och i slutet höjer man komiknivån med en härligt pompös hyllningslåt till Norges svar på Olle Nordin.

Trots att skandinavismens flagga inte har vajat alltför stolt på svensk tv, så har vi fått oss lite Espen Eckbo till livs via Kanal 5; inte alltid svinkul men han är helt klart en naturbegåvning inom den s.k. "tönthumorn". När SVT körde danska Drengene fra Angora gav det mig samma känsla av "nånting annat, nånting bättre", som den som genomfar den patologiskt öltörstige svensken i det ögonblick han sätter foten på den kontinentala sidan sundet. Tyvärr har nåt ollon tagit bort alla de bästa Angora-klippen från youtube, så ni får beglo härligheten via DRs nät-tv.

Inga kommentarer: