måndag 18 juni 2007

Bullas' boktips



Idag mötte jag upp med Bullas Jonas Jansson, en snubbe jag lärde känna på Serietecknarskolan i Hofors, på stan. Han för ett ganska avundsvärt liv som bl.a. pixiboksförfattare, bygdekonstnär, seretecknare (köp det här albumet!) och försäljare av antikvarisk litteratur (köp de här böckerna!). Vi hade kommit överens om att jag skulle låna ut lite seriealbum till honom och han skulle göra en motsvarande kulturhandling och låna ut lite god skönlitteratur till mig.

Jag läser nämligen snart sagtinga romaner, och känner mig ganska vilsen i litteraturdjungeln. Vad är bra, vad är dåligt, vad är värt att över huvud lägga ner tid och engagemang på? Jag har inga referensramar; har läst de första Van Veeteren-böckerna, halva Microslavar, samt spridda skurar av Jeff Noon och William Gibson. Det är allt. Jag ville alltså att Bullas' bokpaket skulle fungera som nåt slags guide till god litteratur, ett ramverk jag sedan skulle kunna förhålla mig till i kommande bokjakter.

Nå, de böcker jag lånade är hursomhelst:

Carl-Johan Vallgren - För herr Bachmanns broschyr
August Strindberg - Ensam
Selma Lagerlöf - Körkarlen
Jorge Luis Borges - Biblioteket i Babel
Michael Chabon - Kavalier & Clays fantastiska äventyr
Birger Wikström - 13 historier
Arnaldur Indriðason - Kvinna i grönt

Jag köpte även Hundra år av ensamhet för nån månad sen, så den kan räknas in i denna sommarens våg av prosa.

Sådär. En salig blandning verkar det som. Ganska korta och/eller lättlästa böcker, vilket är bra eftersom serieläsandet gett mig ett bristande tålamod vad det gäller skönlitteraära texter. Wertham hade rätt! Den som gitter får gärna lämna egna litteraturtips eller klaga på sned könsfördelning i kommentarerna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man se fram mot recensioner av dessa böcker längre fram?

Stefan Petrini sa...

Möjligen några korthuggna omdömen senare. Nu läser jag mest om di dära neo-häxorna samt Moore/Campbells "From hell".