söndag 1 juli 2007

Erskine-spotting



I förrgår åkte jag och Björn i gamm-alfan ut för att kolla på den Ralph Erskine-ritade Skaparbyn i Hedesunda. Bilen bjöd på vägnära sittställning och isvarade bäst på en italienskt självsäker körstil, vilket borgade för animerad körning till det indian/same/hob-inspirerade byggnadskomplexet, som ursprungligen konstruerades för att hysa vävkurser för barn.





Ralph Erskine har bidragit till påfallande mycket arkitektur i Gästrikland, och kanske särskilt i min hemort Sandviken. I en dokumentärfilm om Erskine påstods till och med att staden fått namnet Ralphville i folkmun, vilket naturligtvis blott och bart är nys och filmmakarens eget påhitt. Jag bodde hursom i ett Erskine-område tills jag fyllde 16 och känner igen vissa av Skaparbyns arkitektoniska detaljer från min egen uppväxtmiljö. Utflykten avslutades med en lång omväg över Gysinge (där vi köpte godis) till Storvik där vi tittade på Erskines "Villa Nilsson", som visade sig vara i ett rätt schletet skick. Flagnad färg, övervuxen trädgård, hela kittet. Nån verkar uppenbarligen skita i att vårda det arkitektoniska arvet.

Ja ja whaddevvor...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vävkurser för barn i hob-same-indianhus!? Var är min tovade mössa och mina näbbstövlar? Nu ska ungen vänstervridas meddelst hantverk.

Stefan Petrini sa...

Hehe. Det räcker väl att bara växa upp i närheten av er två neoproggare.

Anonym sa...

Vem kallar du neoproggare? Och på vilka grunder?

Stefan Petrini sa...

Bärsjalen, för bövelen, BÄRSJALEN!!!!

Anonym sa...

hi
I am from Costa Ric, and am ionterested in ralph erskine's building, mostly the small neighborhood projects. Is there a link you you know about where someone might have pictures?
I do not speak sweedish, so I am kind of lost in that sense.
These pictures here are very interesting.
I wonder if anyone still lives there...