måndag 8 december 2008

Våra vänner ockultisterna



The Occult Experience (1985)

Ett knappt år efter jag färdigställde min C-uppsats i religionshistoria, Modärna månggudadyrkare - Identitetsskapande gudsbilder hos Starhawk och Jordan Paper*, råkade jag på ovanstående film via Lina Neidestam. Och milda makter vilket härligt återseende det blev! Alla de nyhedniska affischnamnen från mina kursböcker samlade i en alldeles lagom spekulativ dokumentär. Zsuzsanna Budapest, Margot Adler, Anton LaVey, Michael Aquino med sina stylade ögonbryn och nyschamanismens fader Michael Harner. De enda jag saknar är väl just Starhawk äks. Miriam Simos, och kanske nån skäggisg asatroebnde for good measure.

Annars är det mycket härrliga bilder från diverse ritualer med sång, dans och naket samt en hel massa schyssta masker, kåpor och annan parafernalia. En fest för ögat, kan man säga. Möjligen drar ett avsnitt i mitten om några demonutdrivnde Livets Ord-epigoner ner underhållningsvärdet en smula, men den biten kan ju lätt spolas förbi.

* För mig är det så en uppsatstitel ska se ut: En "vitsig" huvudtitel, gärna alittererad; följd av en knastertorr undertitel som förklarar vad uppsatsen egentligen handlar om. På senare tid har jag dock fått en naggande känsla av att man framstår som en svettdoftande ärketönt om man väljer en slik titel på sin avhandling.

Inga kommentarer: