Ibland gör jag nåt slags ryck för att hålla den värsta tristessen ifrån mig. Ibland gör jag det genom att köpa fyra nummer av den gamla TV-spelstidningen MISSiL (som det av någon anledning genomgående stavas i denna intervju) på Tradera.
Det verkar som det inte kom ut fler än fem nummer i skarven mellan 1999 och -00, vilket man möjligen kan förstå såhär i efterhand. Mer om det senare. Vid den här tiden hade jag ännu inte skrotat förhoppningen på att livnära mig som nåt slags illustratör, vilket medförde att jag nyss hade börjat på Serietecknarskolan i Hofors. Krasst uttryckt kan man säga att mitt nya umgänge där fick mig att gå i barndom, eller alternativt släppa sargen och komma in i matchen. De Mats Jonsson- och Daniel Ahlgren-serier och semiintellektuella filmdramer som tidigare utgjort merparten av min kulturella kostcirkel kom åtminstone delvis att ersättas av superhjälteserier, vrålkultiga monsterfilmer och tv-spel.
Sedan jag sålt min Amiga 500 med samma taskiga attityd som Harvey Keitel i Den korrumperade snuten, var jag tämligen ointresserad av allt vad elektronisk underhållning hette. Jag missade några ordentliga glory days, och varken SNES eller Playstation betydde något särskilt för mig. Men nu var det alltså 1999, min bästa polare i Hofors var rabiat Nintendo-fanboy och knasbollarna på SEGA stod i begrepp att släppa en bomb vid namn Dreamcast över en i huvudsak kallsinnig värld.
MISSiL var internet-firman Sprays försök att utmana Super Play, dåtidens bland svenska tv-spelsblaskor. Detta märks inte minst i alla annonser för olika heta webbsatsningar som Vitaminic, sumo.se, ingo.se (nätbutik för tv-spel med den debila sloganen ”Nu ska vi ha trevligt!”), och för Arlas egna smoothie-barer. Det var en tid när folk i IT-branschen fattade mängder av underliga beslut och på nåt sätt lyckades komma undan med det eftersom ingen egentligen visste (eller brydde sig om) vilka ekonomiska, moraliska och estetiska spelregler som egentligen gälldei branschen. Det var en tid som i mångt och mycket såg ut såhär och såhär.
Nån Douglas Copeland-läsande head honcho på Spray tänkte således ”Klart vi ska ha oss en tv-spelstidning!” och anställde ett gäng unga slynglar som placerades i en redaktionslokal i innerstan, med toppmodernt s.k. bredband som enda koppling till yttervärlden. Resultatet av deras ansträngningar blev en tidning som kännetecknades av tidsenligt ”clean” formgivning, ganska illa skrivna och disponerade texter samt en ambitionsnivå som ständigt låg en aningen för högt för att kunna förverkligas. Framför allt blev det en tidning där man, mellan annonser för brun-utan-sol-våtservetter och soulsångaren Kaahs senaste album, kunde vila ögonen på åtta sidor av det här:
Jag pallar inte scanna fler bilder, men hela sviten gick i samma stil.
Milde tid. En naken kvinnokropp som får agera filmduk för en diabildsvisning baserad på gamla åttabitarsspel. Åtta sidor av det. Allt under den kongeniala rubriken ”Intim”. Utöver den självklara insikten om hur fullkomligt omöjligt det vore att trycka något liknande i en tv-spelsblaska idag, infinner sig en undran över hur snacket gick på MISSiL-redaktionens morgonmöte den där ödesdigra dagen. Nånting säger mig att det vore för enkelt att bara tro att de resonerade utifrån en enkel ”sex säljer”-logik. Om så vore fallet skulle väl den nakna kvinnokroppen ha befunnit sig på omslaget, plus varit fotad på ett mer traditionellt herrtidningsmanér. Den ”artistiska” ambitionen i bilderna gör att jag misstänker att MISSiL-grabbarna hakat på den dagsländebetonade ”spel är konst”-trenden, vilken främst tog sig uttryck i en artikel om Rez i Dagens Nyheters kulturdel.
Annars är det väl mest fråga om ett oblygt uppvisande av nörd-sexualitet. Ett försök att föra fram tv-spel som något som även livsbejakande s.k. ”unga vuxna” med ett aktivt sexliv kunde vara intresserade av. Det sena 90-talets tv-spelsdiggare ville visa att de, med sin dynamiska manlighet, kunnat få den här heta modellen att låta sin lekamen belysas av ljusstrålar föreställande arkadklassiker såsom Out Run och Afterburner. De hade minsann erfarenhet av både highscore-jakt i arkadhallen och erotiskt laddade möten med heta brudar. Och inte nog med det, de var inte sena att kombinera dessa två aktiviteter när tillfälle gavs!
Ett liknande försök till normalisering av bilden av tv-spelsnördens könsdrifter gjordes ett par år senare på en amerikansk sajt för kvinnliga tv-spelnördar, vilket resulterade i detta ikoniska stycke New Journalism.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
"den dagsländebetonade 'spel är konst'-trenden"
Diskussionen om dataspelens konstnärliga potential har väl ändå förts kontinuerligt i ett antal år vid det här laget?
Instämmer med Magnus.J. Att ge sig in i frågeleken gällande 'spel är konst' är tämligen lönlöst. Och ta det från en som arbetat med spel i bra tag nu. Vad vi behöver är ett nytt ordförråd, ett nytt synsett och tankemönster om vi skall tackla dessa saker.
Hur som helst. Mario 1 projecerad på en naken kvinnokropp? Så där lite juvenilt uppstudsligt nittiotal och IT-bubbligt.
Skicka en kommentar